Dr. MIchael M. Merzenich, az agykutatás úttörője

Mit jelent az agy változóképessége és miért van jelentősége a kognitív zavarral küzdő gyermekek és felnőttek esetében? Ezekre a fontos kérdésekre adnak választ Dr. Merzenich kutatásai.

Ki is Dr. Michael M. Merzenich?

Michael Merzenich 1942-ben született az egyesült államokbeli Oregonban. Tanulmányait a Portlandi Egyetemen, a Johns Hopkins Orvostudományi Egyetemen, majd a Wisconsini Egyetemen végezte. Fő kutatási területe az agyi plaszticitás, az agy változóképessége gyermek- és felnőttkorúak körében. Merzenich megannyi nívós díj, szakmai tapasztalat és magáncég vezetése mellett jelenleg is aktív résztvevője a tudományos világnak. Megszerzett tudását nemcsak a hozzám hasonló szakmabeliek, de egyéb érdeklődők számára is elérhetővé tette számos publikáció, kiadvány és televíziós interjú során.

Dr. MIchael Merzenich előadást tart

Az agy változóképességének korábbi tudományos felfogása

A fejlődéspszichológia szerint a központi idegrendszer különböző kritikus, érzékenységi időszakokban mutat kiugró fejlődési mintázatokat- ezek szükségesek a harmonikus, kiegyensúlyozott haladáshoz. Ezekkel gyakran találkozhatunk szülőként is, amikor a gyermekünk első évben tapasztalt mozgásfejlődési mérföldköveiről kérdeznek. Korábban az az elmélet volt elfogadott, hogy ha ezek a bizonyos mérföldkövek nem voltak kellően jó minőségűek vagy akár el is maradtak, akkor az egyén az egyes képességeket már nem szerezhette meg, azok nélkül kellett az életben boldogulnia. Ez a különböző veleszületett vagy szerzett sérülésekkel rendelkezők tanítását és rehabilitációját is meghatározták- így nem az elmaradt képességek megszerzését vagy fejlesztését helyezték középpontba. A legnagyobb probléma ezzel a felfogással az lehetett, hogy ezek a tanítható, alapvetően jó képességű gyermekek és felnőttek nem aknázták ki a lehetőségeiket és egy apróbb lemaradás miatt az egész életük megváltozott, életminőségük jelentősen romlott.

Az agyi plaszticitás elismerése Merzenich munkássága nyomán

Merzenich kutatásai klinikai vizsgálatokkal bizonyították, hogy az egyes agyi területek (akár olyanok is, amelyek oxigénhiány vagy vérzés következtében inaktívvá váltak) a sérülést követően újra képesek lehetnek idegi kapcsolatok, szinapszisok kialakítására. Az új kapcsolatok kialakításának lehetősége érvényes azon személyeknél is, akiknek pervazív fejlődési zavara, szenzoros észleléssel összefüggő nehézségei vagy vizuális-, illetve auditív figyelemmel kapcsolatos gondjai vannak. Több olyan óvodáskorú gyermekkel találkoztam, akikre jellemzők voltak az előbbi tünetek- a szülők szerint a gyermeknek “szelektív a hallása”, “csak kétféle, vagy pépesített ételt hajlandó megenni”, “csak a tabletre képes figyelni egy percnél tovább”. A felgyorsuló, vibráló-pulzáló képernyőkkel teli hétköznapokhoz a gyermekek igyekeznek igazodni, azonban az idegrendszerüknek ehhez lényegesen hosszabb időre lenne szüksége. Az úttörő kísérletek során Merzenich bebizonyította, hogy a nyelvi, a látási, a hallási és az egyensúlyi rendszer feldolgozása, valamint a memória különböző területei is fejleszthetők az érzékeny időszakokat követően is. 

A Fast ForWord, mint az agy “formálásának” eszköze

Merzenich kutatásai klinikai vizsgálatokkal bizonyították, hogy az egyes agyi területek (akár olyanok is, amelyek oxigénhiány vagy vérzés következtében inaktívvá váltak) a sérülést követően újra képesek lehetnek idegi kapcsolatok, szinapszisok kialakítására. Az új kapcsolatok kialakításának lehetősége érvényes azon személyeknél is, akiknek pervazív fejlődési zavara, szenzoros észleléssel összefüggő nehézségei vagy vizuális-, illetve auditív figyelemmel kapcsolatos gondjai vannak. Több olyan óvodáskorú gyermekkel találkoztam, akikre jellemzők voltak az előbbi tünetek- a szülők szerint a gyermeknek “szelektív a hallása”, “csak kétféle, vagy pépesített ételt hajlandó megenni”, “csak a tabletre képes figyelni egy percnél tovább”. A felgyorsuló, vibráló-pulzáló képernyőkkel teli hétköznapokhoz a gyermekek igyekeznek igazodni, azonban az idegrendszerüknek ehhez lényegesen hosszabb időre lenne szüksége. Az úttörő kísérletek során Merzenich bebizonyította, hogy a nyelvi, a látási, a hallási és az egyensúlyi rendszer feldolgozása, valamint a memória különböző területei is fejleszthetők az érzékeny időszakokat követően is. 

Oszd meg Facebookon