Képernyőidő gyerekeknek: hasznos vagy káros?

Tartalomjegyzék

Szülői útmutató a digitális egyensúlyhoz

A képernyőidő csökkentése, a vibráló-pulzáló felületek hosszabb bámulása, azok addiktív hatásai már mindannyiunk számára ismerősek. Egészen egyszerű magyarázatok vannak arra, hogy miért is szeretjük annyira a képernyőkön keresztül érkező szórakoztató tartalmakat:

  • az agyunk dopamintermelését beindítja, egyszerűbben mondva folyamatosan kapunk egy kis megerősítést, jó érzetet, „jutalmat”
  • mozgást észlelünk, de egy ujjunkat sem kell mozdítani hozzá, energiabefektetés nélkül is kapunk visszacsatolást
  • ingergazdag stimulációt biztosít, aminek az eléréséhez még sokat gondolkodnunk sem kell.

Bár a magyarázatok logikusak és egyértelműek, alaposabban belegondolva elmondható, hogy nem ilyen jellegű időtöltést kívánunk a gyermekeinknek. 

A korral viszont ugye haladni kell, hiszen a mostani óvodás és iskolás nemzedék már a mesterséges intelligencia által vezérelt közművek és oktatási platformok világában fog felnőni, azoknak a működését pedig kifejezetten hasznos lesz ismerniük. 

Mégis hogyan található ebben a bábeli zűrzavarban bármi egyensúly?

Törekedjünk az arany középútra

Szülőként a legjobbat szeretnénk nyújtani gyermekeinknek. A sok tévhit, ellenségeskedés vagy éppen a túlzott engedékenység metodikája is felmerülhet megoldásként. Mindenkinek más módszer lesz megfelelő, de az kijelenthető, hogy ebben a témakörben sem vezet jóra a végletekben való gondolkodás. Különböző szakmai fórumokon hivatalos ajánlások is megtalálhatók, ezeket érdemes követni- a WHO szerint pl. 2 éves korig 0, majd maximum napi 60 perc legyen megengedett 4 éves korig.

Étkezés közben beszélgessünk

A korábban említett magyarázatok miatt érdemes odafigyelnünk arra, hogy átgondolt indokokkal alkalmazzunk képernyőidőt gyermekünk mindennapjaiban. Az online tér ugyanis nemcsak szórakoztató, de sok-sok edukatív tartalmat is rejt, amiket igenis érdemes feltérképezni, megismerni, fogyasztani. Legyen szó ünnepi készülődésről, mondókák hallgatásáról vagy érdeklődési körnek megfelelő ismeretterjesztő tartalomról, ha megtanítjuk ezeknek a keresésére, az internet tudatos használatára, hosszú távon fektetünk be gyermekünk jövőjébe.

Mindig legyen egyértelmű célja

A szenzoros rendszerek stimulálása nem mindig igényel drága eszközöket – egy egyszerű labda vagy gyurma is nagyszerű segítőtárs lehet a gyermek figyelmének fókuszálásában. Ezek a kiegészítők nemcsak biztonságosak, hanem könnyen kezelhetők is. Ha a gyermek nem a domináns kezében tartja őket, anélkül is segíthetnek fenntartani a koncentrációt, miközben nem zavarják az írást vagy a feladatmegoldást. Szórakoztató módon fejleszthetik a figyelmet és a tanulást is.

Ne a műsor köré építsük fel a napirendet

Minden nap, ugyanakkor, ugyanolyan jellegű mese megengedett. Ismerősen hangzik a rutin? A követhető és kiszámítható napirend valóban fontos, hiszen így felkészültek lehetünk az átlagos napi kihívásokra. Azonban teret kell hagynunk a rugalmasság érdekében, mivel a tervezett programok általában nem alakulnak a terveknek megfelelően. Legyen általában vett cél, hogy a napot közösen zárjuk gyermekünkkel- ez pedig legyen opcionálisan választható udvari játék, esti mese könyvvel vagy képernyővel, tv nézéssel.

A szülő irányítson!

A streaming platformok szinte végtelen mennyiségű lehetőséget tárnak elénk, ezek közül még sokszor felnőttként is nehezen választjuk ki a számunkra megfelelőt. Gyerekként még kevésbé tudjuk, hogy valóban mire lenne szükségünk! A tartalmakat ezért is válasszuk ki, mi kínáljuk fel- így már egy komoly szűrőn át fog menni és tudni fogjuk, hogy életkorának megfelelő nyelvezettel és grafikával fog találkozni.

Komoly dilemmákból nincs hiánya egy szülőnek sem. A számunkra is elérhető számtalan forrás, jó tanács és tévhit rengetegében nehéz egyértelműen levonni a következtetést arra vonatkozóan, hogy mit is érdemes tennünk gyermekünk egészséges fejlődése érdekében. Annyi biztos, hogy nincs egy univerzálisan alkalmazható formula és a tiltás, teljes mértékű elzárkózás sem célra vezető. 

Ezért is érdemes reflektíven gondolkodnunk- nekünk mi lenne az ideális? Mi hogyan érezzük magunkat 60 percnél hosszabb képernyő idő után? Minket mennyire zavarna, ha egyik pillanatról a másikra kikapcsolnák a műsorunkat, mert éppen elkészült a vacsora? Ha empatikusan és tudatosan fordulunk a téma felé, jó eséllyel teremtünk megfelelő környezetet a harmonikus fejlődéshez.

További bejegyzések

Oszd meg másokkal

Facebook
Threads
Pinterest
Telegram
WhatsApp
Email

Hírlevél feliratkozás

Népszerű bejegyzések

Képernyőidő gyerekeknek: hasznos vagy káros?

A képernyőidő a modern szülők egyik legnagyobb dilemmája: vajon hasznos vagy inkább káros a gyerekek számára? Ebben a cikkben Pázmándi Eszter egészségtudományi kutató és pedagógiai szakértő segít eligazodni a digitális világ útvesztőiben. Gyakorlati tippekkel, tévhitekkel és szülői nézőpontokkal támogat abban, hogyan lehet tudatosan, egyensúlyban beépíteni a képernyőhasználatot a mindennapokba.

Tovább olvasom

5 szenzoros tipp, hogy gyermeked könnyebben tudjon figyelni

A mai, ingerekkel teli környezetben különösen fontos, hogy támogassuk a gyermekek figyelmét tanulás közben. A szenzoros rendszerek aktiválásával javítható a koncentráció, ehhez pedig egyszerű, otthon is alkalmazható eszközök és módszerek is elegendők lehetnek. A tanulás előtti mozgás, a rendszeres szünetek, a spontán mozdulatok engedése, egy labda vagy gyurma használata, illetve egy szenzoros ülőpárna mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy a gyermek nyugodtabb legyen és jobban tudjon fókuszálni.

Tovább olvasom
Tudományos nyelvtanulás

A nyelvtanulás titkai- Mi működik és mi nem?

A nyelvtanulás során könnyen eltévedhetünk a különböző ígéretekkel teli módszerek és tanfolyamok világában. Az igazi kihívás nem csupán a nyelvtanulás maga, hanem a megfelelő módszer kiválasztása is. Fontos, hogy olyan lehetőséget válasszunk, amely a saját életstílusunkhoz illeszkedik, legyen szó online vagy személyes tanulásról. Emellett a sikerhez elengedhetetlen, hogy kimozduljunk a komfortzónánkból, hiszen a valódi fejlődés akkor történik, ha megfelelő kihívásokat vállalunk.

Tovább olvasom